Zabezpieczanie silników-wyłącznik silnikowy
Wyłączniki silnikowe są łącznikami do łączenia, ochrony i rozdzielania obwodów prądowych z obciążeniem. Jednocześnie zabezpieczają one silniki przed zniszczeniem w następstwie zablokowanego rozruchu, przeciążenia, zwarcia i braku jednej fazy w sieciach trójfazowych. Posiadają one termiczny wyzwalacz do ochrony uzwojenia silnika (zabezpieczenie przeciążeniowe) i wyzwalacz elektromagnetyczny (zabezpieczenie zwarciowe). Samoczynne wyłączniki silnikowe z bimetalowymi wyzwalaczami zwłocznymi zależnymi od prądu stanowią niezawodne techniczne rozwiązanie zabezpieczenia silników. Wyzwalacze są czułe na zanik fazy i skompensowane temperaturowo. Urządzenia (silniki) oraz przewody doprowadzające są zabezpieczone przy pomocy wyzwalaczy zwarciowych ustawionych na stałe 14x/u. Zapewniony jest również rozruch silników we wszystkich rodzajach pracy. Czułe na zanik fazy (np. PKZM0 firmy Eaton) nadają się do zabezpieczania silników EEx. W celu zabezpieczenia silnika wyłączniki silnikowe należy ustawić na prąd znamionowy silnika. Bardzo istotną rzeczą przy doborze wyłączników silnikowych jest sprawdzenie czułości na zanik fazy oraz prąd zwarciowy po którym aparat dalej jest sprawny, przykładowo wyłaczniki silnikowe firmy Eaton są przygotowane na prąd zwarciowy 100kA.
Schemat podłączenia wyłącznika silnikowegoPoniższe wyposażenie uzupełnia samoczynne wyłączniki silnikowe w rozmaitych funkcjach:
- cewka zanikowa,
- cewka wybijakowa,
- standardowe styki pomocnicze,
- sygnalizator wyzwolenia
Stosowanie wyłączników silnikowych ma dodatkowe zalety: chronimy nie tylko silnik ale również stycznik a dzięki dużej odporności na zwarcia nie musimy dobezpieczać poszczególnych torów napędowych. Dlatego też należy pamiętać o instalowaniu wyłączników silnikowych przed stycznikiem.
W systemach wykorzystujących pracę wielosilnikową falownika zalecamy stosowanie wyłączników silnikowych do zabezpieczania poszczególnych silników. Możemy przy tm wykorzystać styki pomocnicze informujące system sterowania o wyzwoleniu zabezpieczenia a co za tym idzie odpowiednią reakcję na wystapienie błędu.
Wiele firm ma w swojej ofercie zespoły napędowe zawierające wyłącnzik silnikowy połączony ze stycznikiem taki moduł nazywamy rozrusznikiem silnikowym.
Ocena: 4.22/5 opinii: 50